Kunstmatige Intelligentie (KI), en vanuit het Engels vertaald Artificiële Intelligentie (AI), is een superslimme computer die ons op veel manieren kan helpen. Getraind met miljarden gegevens aan data. Ontworpen om complexe taken uit te voeren en patronen te herkennen die zelfs voor mensen moeilijk te begrijpen zijn. Het klinkt ingewikkeld maar eigenlijk is het al een groot onderdeel van onze dagelijkse bezigheden.
Hoe Kunstmatige Intelligentie onze routine beïnvloedt
Overal om ons heen is kunstmatige intelligentie aanwezig! Je auto is tegenwoordig een met AI geïmplementeerde robot die jij bestuurt. En als je ook nog eens een nieuwe auto rijdt of koopt, bezit deze zoveel kunstmatige intelligentie dat je bijna een toetsenbord erbij moet hebben. De auto van nu leest verkeersborden, waarschuwt voor gevaarlijke situaties, voert eigenhandig stuurcorrecties uit, herkent obstakels en kan zelfs autonoom gas geven en remmen. Mocht je bezig zijn met een belangrijk filmpje op social media.
Op kantoor of thuis gebruik je misschien ook al kunstmatige intelligentie zonder dat je het doorhebt. Als je een zoekmachine op internet gebruikt, helpt deze jou de beste resultaten vinden. Of als je een spellingcontrole gebruikt in je tekstverwerker, is dat ook Kunstmatige Intelligentie. Steeds meer mensen raken vertrouwd met dit nieuwe soort “gereedschap”. Nu is dat steeds meer in de vorm van Chat GPT. We gebruiken dit steeds vaker in onze dagelijkse routine.
AI in het sollicitatieproces
Bovendien zijn ze in staat om IQ-metingen uit te voeren, waarbij ze de intelligentie van personen kunnen inschatten op basis van verschillende taken. De uitkomsten bieden waardevolle inzichten en kunnen bijdragen aan gebieden als onderwijs, psychologie en dus ook arbeidsbemiddeling. Hierin zien we dat het werving- en selectieproces gaat veranderen met AI. Sterker nog het gebeurt al. Een serie van regels kan een algoritme vormen dat sneller Cv's selecteert dan mensen. Het blijft niet alleen bij Cv’s. Bedrijven zoals Unilever en ING gebruiken AI gegenereerde social media analyses om een beeld te krijgen bij de kandidaat. Dit is al even bekend maar het gaat een stapje verder. Kunstmatige Intelligentie wordt namelijk ook toegepast om sollicitatiegesprekken mee te voeren. De KI die het interview afneemt, slaat jouw antwoorden op en selecteert deze. Zo zullen robots in de toekomst jouw sollicitatiegesprek afnemen, opnemen, data verzamelen en opsturen naar de desbetreffende afdeling.
Conclusie
Kunstmatige Intelligentie is geen sciencefiction robot, maar een krachtige computertechnologie gevuld met heel veel informatie. Door die informatie slim te gebruiken, kan dit ons leven makkelijker en veiliger maken. Hoewel AI heel slim is, heeft het nog geen menselijke intelligentie. Het kan geen echte gevoelens hebben of moeilijke beslissingen nemen. Het is slechts een hulpmiddel om ons te ondersteunen, niet om ons te vervangen. Dus je baan is voorlopig veilig. Tenzij je een rekenmachine bent.
Ben je benieuwd hoe Kunstmatige Intelligentie waarde kan toevoegen aan jouw organisatie? Klik dan nu hier en neem contact met ons op! Wij gaan graag met je in gesprek, en niet onze AI.
Kies voor meer resultaat
Vragen? Deze beantwoorden we natuurlijk graag. Neem gerust contact met ons op!